DRAMA REVIEW | THE SUSPICIOUS HOUSEKEEPER

11/26/2013 11:53:00 AM


Assalamualaikum wbt. Ini drama review kedua aku selepas drama Jyoou no Kyoushitsu (The Queen's Classrom) . 


Baiklah . Drama ni pun adaptasi / remake daripada drama Jepun iaitu Kaseifu No Mita yang bersiaran di Jepun pada tahun 2011 ; Kaseifu no Mita ni hit drama dekat Jepun yknow . Episod terakhir dia rating 40.0% which is very high !

Sinopsis :

Park Bok-nyeo is a mysterious housekeeper who will do whatever is asked of her, even, so the rumor goes, if that means murder. Her latest stint involves caring for a recently widowed father, and his four troubled children, all of whom are grappling with the aftermath of their mother's sudden death. The stoic new arrival, who shows barely any trace of emotion, acts as a catalyst for the family members to understand each other better and reconcile their relationships.

So , cerita dia lebih kurang macam ni lah :

Park BokNyeo (Choi Ji Woo) ialah seorang pembantu rumah misteri yang datang untuk bekerja dengan keluarga Gyeol . Dia akan buat apa sahaja yang disuruh oleh majikan dia termasuklah MEMBUNUH ORANG . 

Dia ada sejarah dia yang tersendiri . Dia tak pernah senyum dan tak pernah cerita pasal diri dia . Tapi dia sangat tip top dalam membuat kerja . 


Mak aku cakap cerita ni cerita robot sebab Choi Ji Woo macam robot , buat je apa yang dia suruh . Tapi bagi aku cerita ni sangat menarik sebab aku memang suka cerita genre misteri macam ni . Melodrama atau drama macam Bel Ami ke Mirae's Choice ke ataupun Heirs bukanlah genre aku . Tengok jugak tapi jarang. Sebab seumur hidup aku , jarang aku 'ship'kan first male lead dengan first female lead kecuali boys over flower dan Bread ,Love and Dreams dan beberapa drama lain//hahah 

Kenapa ? Boring ah kalau asyik first male lead je dapat that girl . Lagipun selalunya second male lead lagi handsome daripada first male lead . lol

Saeguk dan thriller , best !

tbh , Good Doctor pun aku tengok cemtu cemtu je sebab aku tengah syok tengok drama Empire of Gold . hahahaha

okay enough 


Kenapa perlu tonton cerita ni ?

Pada pandangan aku , this is one of the best drama in this year selain daripada The Queen's Classroom etc 

selain daripada itu , pelakon-pelakon drama ni memainkan watak mereka dengan baik sampaikan aku menyampah gila dengan makcik dia tu , 

1. Pelakon kanak-kanak

Eun HyeGyeol (Kang Ji Woo) is very adorable dan lakonan dia sangat innocent . Comel sangat . Hahahah

ni Kang Ji Woo

Watak HyeGyeol ni lah yang membuatkan hati BokNyeo tu waver sama ada nak tinggalkan family tu atau tak . Dia sangat rapat dengan PBN dia . BokNyeo-nim sampai satu tahap bila Boknyeo tu nak tinggalkan diorang , dia pergi ambil baju dia nak ikut boknyeo siap panggil "eomma ! eomma !"

KIM sEO HYUN

Siapa tak kenal Kim SeoHyun . One of the talented child actress selain daripada Kim YooJung , Seo Sinae dan Kim Hyanggi (gugirls) . Siapa tengok I Miss You mesti ingat first kiss dia dengan Yeo Jin Goo . Hahahahha xD
Watak dia sebagai HanGyul ni pada mulanya sangat annoying . Dia pernah cuba bunuh diri etc aishh dah banyak spoiler dan korang patut tengok cerita ni 


Untuk DooGyul dan SeGyul pulak ; ahahah guys ~ 
tbh , lakonan diorang berdua ni tak sebaik our girls . Jjang ! Girls are always the best :p Tapi boleh dihadam lagi especially Segyul tu ; lulz tak pernah setitik pun air mata keluar dikala scene sedih . Tak faham betul aku dengan dia ni . (゜-゜)

Kalau korang perasan Segyul ni pernah melakonkan watak Yoon Ji Hoo dalam Boys over Flower . Alah , Jihu sunbae masa kecik time Junpyo campak dia punya patung kat jalan raya then dia nak ambik then jatuh tergolek dok tu .



Untuk DooGyul pulak , dia dah banyak berlakon . salah satunya sebagai King Sukjong kecil dalam cerita Jang Ok Jung . Kira Yoo Ain masa kecik ah





spoiler episod 18




2. Adults 

Ayah dia . (Eun Sang Chul)
Nama sebenar malas nak tahu . Tapi ayah dia ni lah yang menyebabkan mak dia mati bunuh diri sebab dia curang . And in the end dia sedar kesilapan dia //sebab boknyeo yang sedarkan dia dari tidur yang lena /////

Dia propose to BokNyeo dan ....

tengok sendiri :p 




Pandangan aku :

Secara keseluruhan ; cerita ni sebenarnya dah banyak gila spoiler sebab remake je pun . Tapi , menarik untuk ditonton sebab aku nak tahu sangat apa yang akan jadi dengan family tu dan BokNyeo . Tbh , aku harap sangat dia betul-betul jadi mak bebudak tu . sht

Cerita ni best tau . Tak tahulah nak cakap tapi best sangat sangat . Hanya orang yang jenis macam aku je faham kenapa aku kata cerita ni best .

Drama macam Heirs etc tu dah bosan aku tengok . Cerita ni memang ada kasih sayangnya tapi tak lah macam drama lain yang dok bercium //cis tak tahu malu

Lagipun , tak semestinya kalau you sayang dia you kena kiss dia . No . Pada aku love can be mysterious . Hahahhaha


Cerita ni adalah family drama . Mua-mula trailer dia tayang kat SBS , aku ingat cerita ni thriller yang bunuh-bunuh . Tak rasa pun nak tengok tapi bila dan tengok first episode . Ambik kau ! Terus jatuh cinta .

tapi aku tak sanggup terima hakikat bahawa mereka akan terpisah jua . sht this reality .·´¯`(>▂<)´¯`·.



Quotes .

Drama ni pun banyak quotes ; 



Saying you did it because you were in love. Is it really that amazing? Your love? Enough to make someone want to kill herself? Is that love so amazing? Is it more precious than a person’s life?


"It's more important to make the finish look beautiful rather than the start" -Yoon Song Hwa-

"We need to distinguish emotions from reality" -Eun Se Gyul-

"Being honest is not a crime, it's better than pretending to love us" -Han Gyul-

"If people see others that are weaker or more unique, they don't admit that they are different from the others but they think the others are wrong so they bully them. On the other hand, if they see others who are stronger than them, even if the others are wrong, they will just clap for what they do. This is a cowardly and spiritless human nature" -Park Bok Nyeo-

"A mother's love is instinctual but a father's love is learned" -Eun Sang Chul-

"There is no person who is good at everything, that's why there's also nobody who can't do anything. There is probably something that you are good at." -Park Bok Nyeo-

Breaking up a family is the same thing as murder" -Na Young's Father-


Images 





OST

The OST are ... daebak . Best jugak 

Kim SeoHyun pun nyanyi juga k ~~

1. Yoo Seong Eun (main ost) - Twilight

center>

2. Lim Kim - I'm Asking You


3. Kim Seo Hyun-Fisrt Love



Where To Watch ?

Setakat ni S One HD baru je episod 12 . Dan di KOrea minggu ni minggu last .
So , korang boleh tonton drama ni di gooddrama.net


Sekian . 
Adios







You Might Also Like

2 comments

  1. Saya pon tgk cerita ni , masa mula2 ade iklan cite ni .. sye dh bley tahu cite ni mesti best gile . die ade jugak kelakar die , ade jugak sedih2 die kan ? Menarik sgt !

    ReplyDelete

Terima kasih !

Popular Posts

  • Assalamualaikum wbt & selamat sejahtera ASASI NI APA? Asasi (foundation) ni sebenarnya fast track ke degree selain daripada...
  • Assalamualaikum wbt & selamat sejahtera wuhuu kini aku kembali ke bandar Kuala Lumpur yang tercinta sempena cuti Thaipusam pada hari I...
  • Assalamualaikum wbt & selamat sejahtera Tak pernah aku rasa puas hati dengan ending buku-buku fixi melainkan yang ini. Yan...
  • Assalamualaikum wbt & selamat sejahtera Wuhuu I’m back. So selepas beberapa siri pengenalan kepada Asasi Undang-Undang UiTM dan ...
  • Assalamualaikum wbt & selamat sejahtera Faq lagi. haritu tentang requirement. Sekarang ni , pasei asasi undang-undang tu sendiri. Soal...

Like us on Facebook

Daisypath Anniversary tickers

Subscribe